Kru kabin Lufthansa rancang mogok dua hari

BERLIN – Kesatuan kru kabin Lufthansa mahu melancarkan mogok dua hari di dua lapangan terbang paling sibuk di Frankfurt dan Munich, Jerman.

Dijadualkan berlangsung pada hari Selasa dan Rabu, langkah tersebut sudah pasti menjejaskan syarikat penerbangan Jerman itu.

Lufthansa berkata kira-kira 100,000 pelancong mungkin terjejas.

Pengumuman kesatuan itu dibuat beberapa hari selepas Lufthansa mengumumkan rekod keuntungan untuk 2023.

Keuntungan Lufthansa meningkat dua kali ganda pada 2023 kepada €1.67 bilion (AS$1.82 bilion) daripada tahun sebelumnya

Mogok itu akan membabitkan semua pelepasan dari lapangan terbang Frankfurt pada hari Selasa dan semua penerbangan keluar dari Munich pada hari Rabu, dari 4 pagi (03:00 GMT) hingga 11 malam (22:00 GMT) waktu tempatan, kata kesatuan itu.

Mogok tersebut akan menjejaskan kedua-dua Lufthansa dan anak syarikat kos rendah jarak dekatnya, Cityline.

Namun, tidak jelas sama ada rakan kongsi perkongsian kod Lufthansa juga akan terjejas disebabkan mogok tersebut.

Pertubuhan Pramugari Bebas (UFO) meminta kenaikan gaji sebanyak 15% dan bayaran pampasan inflasi €3,000 (AS$3,280) untuk 18,000 ahlinya dengan Lufthansa dan 1,000 ahli di Cityline.

Ia berkata, lebih daripada 96% ahli UFO mengundi menyokong mogok itu.

Joachim Vazquez Buerger, pengerusi lembaga UFO meminta maaf kepada para penumpang di atas kesulitan ini

Perunding UFO berkata pada hari Sabtu, bagaimanapun, kegagalan Lufthansa untuk mencapai persetujuan dengan kakitangan mencadangkan “pengurusan mahu keadaan menjadi lebih teruk, pada perbelanjaan penumpang”.

Kira-kira 200,000 penumpang terjejas akibat kelewatan dan pembatalan selepas kakitangan darat Lufthansa di Jerman melancarkan mogok pada Khamis dan Jumaat.

Kesatuan Ver.di, yang mengetuai mogok itu berkata, 25,000 kakitangan daratnya mahukan kenaikan gaji 12.5% atau sekurang-kurangnya €500 lebih sebulan, dan bonus pampasan inflasi.

Lufthansa berkata ia menawarkan untuk meningkatkan gaji sekurang-kurangnya 10% – tetapi Ver.di berkata, tawaran itu tidak mencukupi, dan kakitangan darat hampir tidak mendapat gaji minimum walaupun syarikat penerbangan itu berbangga dengan keuntungan yang tinggi. – Agensi

Source :