Aidilfitri: Orang ramai dinasihat isi borang balik kampung

Ketua Polis Pahang, Datuk Seri Yahaya Othman meninjau bazar Ramadan Mahkota Square pada Program Pencegahan Jenayah Polis Pahang di Kuantan, semalam. – FOTO: NSTP

KUANTAN: Orang ramai yang ingin pulang ke kampung untuk menyambut Aidilfitri dinasihati mengisi borang balik kampung.

Ketua Polis Pahang, Datuk Seri Yahaya Othman, berkata dengan mengisi borang terbabit, ia membantu polis melakukan kekerapan rondaan di kawasan perumahan mereka.

Katanya, maklumat itu penting untuk memastikan pergerakan keluar dan memudahkan polis mengatur rondaan.

“Saya nasihatkan kepada masyarakat yang ingin pulang ke kampung memaklumkan kepada balai polis berdekatan dengan mengisi borang balik kampung.

“Dengan borang itu, kita akan mengatur rondaan di kawasan mereka termasuk bekerjasama dengan pihak Kawasan Rukun Tetangga (KRT),” katanya.

Yahaya berkata demikian ketika ditemui media sempena Program Pencegahan Jenayah Polis Pahang di bazar Ramadan Mahkota Square, di sini petang semalam.

Beliau berkata, ia lebih kepada konsep bagi menunjukkan kehadiran polis untuk turun padang dan bersemuka dengan masyarakat di kawasan tumpuan umum.

“Program ini adalah satu inisiatif Polis Pahang dalam usaha mencegah dan membanteras kegiatan jenayah dan memfokuskan premis peniaga bazar dan pengunjung.

“Program ini juga menjadi satu medium terbaik kepada polis untuk mendekati masyarakat di samping memberikan nasihat berkenaan langkah pencegahan jenayah khususnya sempena musim perayaan yang bakal menjelang,” katanya.

Source :
TV3