Kanak-kanak maut selepas terima terapi gen eksperimen Pfizer

New York: Seorang pesakit kanak-kanak meninggal dunia akibat serangan jantung selepas menerima terapi gen eksperimen Pfizer yang dalam percubaan peringkat pertengahan bagi penyakit gangguan otot dikenali Duchenne muscular dystrophy(DMD), kata syarikat farmaseutikal itu kepada Reuters semalam.

“Ia dilaporkan sebagai serangan jantung membabitkan peserta dalam kajian DAYLIGHT fasa 2,” kata jurucakap syarikat itu kepada Reuters melalui e-mel.

Percubaan itu membabitkan kanak-kanak lelaki berusia dua hingga tiga tahun yang menghidap DMD, iaitu gangguan saraf otot genetik yang mana kebanyakan pesakit kekurangan protein distrofin.

Gangguan terbabit dianggarkan menjejaskan seorang daripada 3,500 kelahiran kanak-kanak lelaki di seluruh dunia.

“Pesakit menerima terapi genetik yang sedang dalam peringkat percubaan ‘fordadistrogene movaparvovec’, pada awal 2023,” menurut kenyataan surat komuniti yang dikaitkan dengan pasukan terapi gen DMD dan disiarkan oleh sebuah kumpulan advokasi bukan berorientasikan keuntungan.

Dalam pada itu, Pfizer setakat ini belum memberi sebarang maklum balas ketika Reuters meminta pengesahan mengenai surat komuniti yang dikaitkan dengan syarikat itu.

Semua peserta yang terbabit dalam kajian itu akan dipantau selama lima tahun selepas rawatan menggunakan terapi genetik.

Mengikut maklumat yang dikemas kini syarikat itu pada pendaftaran ujian klinikal, fasa percubaan itu dimulakan pada Ogos 2022 dan dianggarkan selesai awal 2029.

Syarikat itu berkata, pihaknya bersama jawatankuasa pemantauan data bebas sedang dalam proses menyemak data untuk memahami kemungkinan punca insiden terbabit.

Peserta terapi genetik itu juga sedang diuji dalam satu lagi kajian DMD peringkat akhir dipanggil CIFFREO.

Menurut kemas kini di laman web syarikat berkenaan, ia diuji kepada pesakit lelaki berusia empat hingga kurang lapan tahun.

Pfizer memutuskan untuk menghentikan sementara dos yang dikaitkan dengan kajian CIFFREO, seperti terkandung dalam surat berkenaan.

Dos sama tidak terpakai kepada ujian berterusan lain untuk calon terapi memandangkan ia sudah diselesaikan dalam kajian terbabit.

Source :