Seluruh Gaza diserang Israel – Penduduk

GAZA CITY – Beribu-ribu penduduk Palestin melarikan diri dari utara Gaza pada hari Isnin selepas Israel menyatakan  Hamas telah berkumpul semula di kawasan itu walaupun rejim zionis mendakwa tempat itu dibersihkan daripada kumpulan pejuang tersebut.

“Tentera menggugurkan risalah dan menghantar mesej melalui telefon bimbit yang memberi amaran kepada semua orang supaya meninggalkan Jabalia,” kata Umm Odai Nassar, selepas sampai ke Bandar Gaza dari kem pelarian Jabalia berdekatan di utara Semenanjung Gaza.

Dia adalah salah seorang daripada ramai rakyat Palestin yang kekal di utara Gaza walaupun kemusnahan besar terhadap infrastruktur awam yang dilakukan pada bulan-bulan awal kempen ketenteraan Israel terhadap Hamas di wilayah itu.

Israel berkata, ia beroperasi semula di kem Jabalia untuk menentang percubaan Hamas memulihkan semula keupayaan ketenteraannya di kawasan berkenaan.

Sejak itu, wartawan AFP telah melaporkan berlaku pertempuran di sana dan di kejiranan Zeitun di Gaza City.

Hamas berkata, ia terlibat dalam pertempuran dengan Israel berhampiran Bandar Gaza.

Agensi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi pelarian Palestin, UNRWA, berkata, anggarannya sehingga minggu ini menunjukkan kira-kira 250,000 orang tinggal di utara Gaza.

“Ini bukan kali pertama kami kehilangan tempat tinggal. Setiap kali kami cuba pulang dan menetap, ada operasi pencerobohan, dan tentera dengan kapal terbang dan kereta kebalnya mengebom rumah dan membunuh orang,” kata Nassar.

Kembalinya kepada pertempuran sengit di utara, serentak ketika Israel menekan kempen ketenteraannya di selatan, di bahagian timur bandar Rafah.

Mahmud al-Barsh, 33, dari Jabalia, berkata, dia merasakan kehidupan penduduk Gaza “sudah menjadi seperti kucing dan tikus.”

“Kami bergerak dari satu tempat ke satu tempat, dan serangan tembakan berterusan,” katanya dari Kota Gaza.

Perang meletus pada 7 Oktober, apabila Hamas melancarkan serangan yang tidak pernah berlaku sebelum ini ke atas Israel yang mengakibatkan kematian sekurang-kurangnya 1,170 orang, kebanyakannya orang awam, menurut pengiraan AFP tokoh rasmi Israel.

Serangan balas Israel ke atas wilayah Palestin telah membunuh sekurang-kurangnya 35,091 orang, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, menurut kementerian kesihatan di Gaza yang dikendalikan Hamas.

Pejabat Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu bagi Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) berkata lewat hari Isnin bahawa sejak perintah pemindahan dikeluarkan pada hari Sabtu untuk utara Gaza, kira-kira 100,000 orang telah melarikan diri.

Asap gelap akibat pengeboman Israel menyelubungi kawasan itu ketika beberapa keluarga mengalihkan barang-barang mereka dengan kereta kuda.

Ada yang menuju ke pusat perlindungan UNRWA di utara Gaza walaupun beberapa struktur ini telah dipukul oleh tentera Israel, UNRWA memberitahu AFP.

Agensi pertahanan awam Gaza berkata, pesawat pejuang Israel melakukan “serangan udara berturut-turut” ke atas Zeitun, memusnahkan beberapa rumah dan menyebabkan banyak korban.

Abed Ayad, 40, berkata, bapanya cedera terkena serpihan peluru tangki ketika mereka cuba melarikan diri dari Zeitun.

“Serbuk serpihan masuk dari belakang dan keluar dari perutnya,” katanya sambil menambah dia terpaksa mengangkut bapanya sendiri ke hospital, dengan ambulans tidak dapat sampai ke kawasan itu.

“Kami tidak mengambil apa-apa pakaian atau makanan. Satu-satunya kebimbangan kami adalah untuk terselamat daripada pengeboman itu,” katanya.

Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah berulang kali menyebut “kekangan akses” sebagai menghalang keupayaannya untuk menghubungi golongan yang memerlukan, terutamanya di utara Gaza di mana ia telah melaporkan kebuluran yang akan berlaku.

Pada hari Ahad, tentera Israel mengumumkan pembukaan lintasan sempadan baharu, yang dipanggil “Erez Barat”, berhampiran lintasan Erez untuk mengangkut bantuan kemanusiaan terus ke utara Gaza.

Ia berkata, berpuluh-puluh trak Program Makanan Sedunia yang membawa tepung memasuki utara Gaza melalui lintasan baharu pada Ahad.

“Melarikan diri sudah cukup sebagai tragedi,” kata Iman al-Ramlawi, 35, yang bapa saudaranya turut cedera terkena serpihan ketika melarikan diri dari Zeitun.

“Kami hidup dalam keadaan  teruk dalam setiap erti kata. Kami meninggalkan rumah tanpa mengetahui sama ada kami akan kembali dan mendapati ia berdiri atau musnah akibat pengeboman,”.-AFP

Source :