Netanyahu patut ditangkap, bukan diberi platform untuk berucap di AS

GAZA CITY – Hamas mengecam peluang yang diberikan kepada Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu untuk berucap di Kongres Amerika.

Kumpulan pejuang Palestin itu berkata, Netanyahu yang menjadi dalang pembunuhan lebih 40,000 penduduk Gaza sepatutnya ditangkap sebagai penjenayah perang.

“Netanyahu sepatutnya ditangkap sebagai penjenayah perang dan diserahkan kepada ICC (Mahkamah Jenayah Antarabangsa) dan bukannya diberi platform untuk menggilap imejnya di hadapan dunia dan menutup pembunuhan besar-besaran dan penghapusan etnik di Gaza,” kata Hamas dalam satu kenyataan.

“Ucapan Netanyahu mencerminkan kedalaman ketenteraan, keselamatan dan krisis antarabangsanya, yang cuba disiarkannya secara terbuka dengan mewajarkan kekalahan yang dialami tenteranya di Gaza,” tambahnya.

Netanyahu menyampaikan ucapan kepada Kongres pada hari Rabu, di mana hampir separuh daripada penggubal undang-undang Demokrat di Dewan Perwakilan Rakyat dan Dewan Negara keluar sebagai protes terhadap perang dan jenayah Israel di Semenanjung Gaza.

Hamas menuduh Netanyahu cuba menuntut kemenangan palsu, seperti membebaskan beberapa tebusan, sambil mengabaikan “pembunuhan beramai-ramai ngeri” yang dilakukan terhadap orang awam di Rafah dan Nuseirat.

Netanyahu tiba di AS pada hari Isnin dan dijadualkan bertemu dengan Presiden Joe Biden dan Naib Presiden Kamala Harris pada Khamis.

Dia juga bersedia untuk bertemu bekas Presiden Donald Trump di Florida pada hari Jumaat sebelum kembali ke Israel.

Melanggar resolusi Majlis Keselamatan PBB yang menuntut gencatan senjata segera, Israel telah menghadapi kecaman antarabangsa di tengah-tengah serangan kejam yang berterusan ke atas Gaza sejak serangan 7 Oktober oleh Hamas.

Lebih 40,000 rakyat Palestin telah terbunuh, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan lebih 90,400 cedera, menurut pihak berkuasa kesihatan tempatan.

Israel telah menyerang Gaza lebih 9 bulan dan mengebom infrastruk awam termasuk hospital, sekolah dan rumah selain menyekat makanan, air bersih dan ubat-ubatan/

Israel dituduh melakukan pembunuhan beramai-ramai di Mahkamah Keadilan Antarabangsa, yang mengarahkan Tel Aviv menghentikan serta-merta operasi ketenteraannya di bandar selatan Rafah, di mana lebih 1 juta rakyat Palestin telah mencari perlindungan daripada perang sebelum ia diceroboh pada 6 Mei.-MalaysiaGazette

Source :