Seorang mati, berpuluh-puluh sakit selepas ambil pil yis merah

TOKYO – Pengeluar ubat-ubatan utama Jepun sedang menyiasat satu kes kematian dan berpuluh-puluh lagi mangsa dimasukkan ke hospital selepas mengambil pil beras yis merah.

Sekurang-kurangnya 76 orang dimasukkan ke hospital selepas mengambil produk beras yang beni koji yang diperam, kata firma itu.

Kobayashi Pharmaceutical melaporkan kejadian itu berlaku selepas ia menarik semula lima produknya minggu lepas.

Firma itu menggesa pelanggan untuk berhenti menggunakan pil, yang diiklankan sebagai suplemen untuk menurunkan kolesterol.

Kobayashi mengesyaki masalah itu mungkin berpunca daripada bahan toksik yang tidak dikesan sebelum ini dalam acuan yang digunakan dalam pengeluaran.

Beni koji ialah beras yang diperam dengan monascus purpureus, spesies acuan ungu kemerahan.

Walaupun diiklankan sebagai suplemen kesihatan untuk kolesterol tinggi dan tekanan darah, ia juga digunakan secara meluas sebagai pewarna warna tradisional untuk produk makanan.

Pada hari Selasa, syarikat itu mengeluarkan kenyataan mengumumkan “sebab akibat” produk tersebut dengan kematian pelanggan.

Syarikat itu berkata, ia telah menerima mesej daripada keluarga yang berduka selepas individu berkenaan meninggal dunia akibat sakit buah pinggang dan telah menggunakan produk berkenaan sejak tiga tahun lalu.

Firma itu berkata, ia mendapat maklumat tersebut menerusi emel.

Tambahnya, pelanggan yang terjejas telah melaporkan mengalamo simptom seperti perubahan dalam warna air kencing, bengkak pada anggota badan dan keletihan.

Produk kolesterol yis merah mula dipasarkan pada Februari 2021.

Syarikat itu setakat ini telah menjual lebih daripada sejuta paket, lapor media Jepun. – Agensi

Source :