Pilu di Aidiladha, rumah didiami tujuh sekeluarga terbakar

GEORGE TOWN – Keriangan tujuh sekeluarga  menyambut Aidiladha bertukar tragedi apabila  rumah mereka di Taman Desa Penaga, Jelutong, di sini, musnah dalam kebakaran, hari ini.

Kejadian jam 8.55 pagi itu bagaimanapun tidak membabitkan sebarang kemalangan jiwa.

Mangsa, Abdul Rashid Ismail, 53, berkata, kejadian berlaku ketika mereka sekeluarga berkumpul bagi menikmati sarapan pagi sebaik pulang menunaikan solat sunat Aidiladha.

“Ketika kejadian kami semua berada tingkat bawah sebelum terlihat api pada salah sebuah bilik di tingkat atas.

“Saya cuba memadamkan kebakaran guna tuala basah tapi api sudah menjulang ke bahagian bumbung.

“Sebaik melihat api merebak cepat, saya bergegas menyelamatkan ibu berusia 79 tahun dengan mendukungnya keluar selain memastikan semua ahli keluarga lain turut selamat keluar,” katanya ketika ditemui hari ini.

Tambah Abdul Rashid, tangannya melecur akibat kebakaran itu ketika masuk kali kedua untuk mengambil kunci kereta.

“Selain itu, adik perempuan saya berusia lewat 30-an turut mengalami tekanan darah tinggi akibat terkejut dengan insiden tersebut namun telah diberikan rawatan oleh pasukan perubatan di lokasi.

“Tiada sebarang harta mahupun dokumen penting sempat diselamatkan dalam kebakaran itu,” katanya.

Sementara itu, Ketua Balai Bomba dan Penyelamat (BBP) Jalan Perak, A’ Azelan Hassan berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 9.02 pagi.

Kata beliau, sebaik tiba di lokasi pihak bomba mendapati sebuah rumah kelas B dengan anggaran keluasan 30 x 20 kaki persegi sedang terbakar dengan kemusnahan keseluruhan 90 peratus.

“Selain itu, sebuah motosikal Yamaha Ego dan dua buah kereta jenis Perodua Axia dan Proton Wira turut musnah dalam kebakaran sama.

“Kebakaran berjaya dipadamkan sepenuhnya pada jam 10.12 pagi dan punca kebakaran serta  nilai kerugian masih dalam siasatan,” katanya. – MalaysiaGazette

Source :