Kerajaan baharu Palestin angkat sumpah

RAMALLAH – Kerajaan baharu Palestin yang diketuai oleh Perdana Menteri Mohammad Mustafa mengangkat sumpah di sini di Tebing Barat pada Ahad.

Kerajaan baharu itu terdiri daripada 23 portfolio menteri, termasuk sekurang-kurangnya enam menteri dari Semenanjung Gaza.

Mustafa juga akan mengambil alih jawatan menteri luar daripada diplomat, Riyad Al-Maliki.

Semasa majlis angkat sumpah di hadapan Presiden Palestin Mahmoud Abbas, Mustafa berikrar kerajaan baharunya akan berkhidmat kepada semua rakyat Palestin, sambil menekankan rujukan politik kerajaan adalah Pertubuhan Pembebasan Palestin dan program politiknya serta komitmen antarabangsa seperti yang dimandatkan oleh surat tugasan. digariskan oleh Abbas.

Pada pertemuan dengan kerajaan baharu selepas majlis itu, Abbas menegaskan tugas sedang dijalankan dalam penyelarasan dengan pihak Arab dan antarabangsa untuk menghentikan konflik di Gaza.

“Matlamat politik kami adalah untuk mencapai kebebasan, kemerdekaan dan pembebasan daripada pendudukan (Israel), dan kami bekerjasama dengan pihak Arab dan antarabangsa yang prihatin untuk mendapatkan keahlian penuh dalam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu,” kata presiden itu, menurut agensi berita rasmi WAFA .

Pada 14 Mac, Abbas menugaskan Mustafa, Ketua Dana Pelaburan Palestin dan penasihat ekonomi lamanya, untuk membentuk kerajaan ke-19, menurut WAFA.

Pelantikannya dibuat selepas bekas kerajaan itu meletak jawatan berikutan keadaan yang mencabar di tengah-tengah perkembangan di Gaza, Tebing Barat, dan Baitulmaqdis, serta tekanan yang semakin meningkat ke atas Abbas untuk mereformasikan Pihak Berkuasa Palestin dan mewujudkan rangka kerja politik yang mampu mentadbir negara Palestin masa depan. selepas konflik Gaza. – Agensi

Source :