Hamas gesa AS tekan Israel untuk tamatkan perang Gaza

KAHERAH: Seorang pegawai kanan Hamas hari ini menggesa Amerika Syarikat (AS) untuk menekan Israel supaya menamatkan perang di Gaza.

Gesaan itu dibuat menjelang lawatan yang dirancang hari ini oleh Setiausaha Negara AS, Antony Blinken ke rantau itu untuk meneruskan usaha gencatan senjata.

Blinken akan melawat Mesir dan Israel hari ini, dengan tanggungjawab memastikan perang tidak meluas ke Lubnan.

“Kami menyeru pentadbiran AS untuk memberi tekanan kepada penceroboh Israel untuk menghentikan perang ke atas Gaza.

“Pergerakan Hamas bersedia untuk menangani secara positif sebarang inisiatif yang menjamin penamatan perang,” kata pegawai kanan Hamas, Sami Abu Zuhri.

Dalam lawatan kelapannya ke wilayah itu sejak pejuang Hamas menyerang Israel pada 7 Oktober, mencetuskan episod paling berdarah dalam konflik Israel-Palestin selama berdekad-dekad, Blinken juga bersedia untuk pergi ke Jordan dan Qatar minggu ini.

Beliau bersedia untuk bertemu dengan Presiden Mesir, Abdel Fattah al-Sisi di Kaherah sebelum pergi ke Israel, bagi menemui Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu dan Menteri Pertahanan Yoav Gallant, menurut jadual Jabatan Negara AS.

Hari ini, penduduk Palestin berkata kereta kebal telah cuba mara lebih jauh ke dalam di utara pada awal pagi, mengepung Shaboura, salah satu kejiranan dan kubu paling padat penduduk dan pejuang Hamas di tengah-tengah bandar.

Pasukan kereta kebal Israel sudah merampas seluruh jalur sempadan Gaza dengan Mesir yang merangkumi Rafah ke pantai Mediterranean dan menyerang banyak daerah di bandar yang mempunyai 280,000 penduduk.

Serangan itu turut mendorong pemindahan kira-kira satu juta orang, yang sebelum ini melarikan diri dari tempat lain untuk berlindung di Rafah.

Lawatan Blinken dilakukan selepas Presiden AS, Joe Biden pada 31 Mei lalu menggariskan cadangan gencatan senjata tiga fasa daripada Israel.

Usaha itu membayangkan penamatan kekal kepada permusuhan, pembebasan tebusan Israel dan tahanan Palestin, serta pembinaan semula Gaza, namun tidak dipatuhi atau dipedulikan oleh Israel. – REUTERS

Source :