Israel dedah AS hantar lebih 50,000 tan bom untuk serang Gaza

TEL AVIV – Israel mendakwa Amerika Syarikat (AS) membantu negara itu dengan membekalkan lebih 50,000 tan bom dan senjata ketika serangan ke atas Gaza dilakukan.

Menurut Kementerian Pertahanan Israel, AS menggunakan 500 pesawat pengangkut dan 107 kapal laut untuk menghantar senjata yang telah digunakan untuk membunuh lebih 40,000 penduduk Gaza selain memusnahkan secara total wilayah Palestin itu.

Peralatan ketenteraan yang dihantar ke Israel sejak awal perang pada Oktober tahun lalu termasuk kenderaan berperisai, peluru, peluru, peralatan perlindungan diri dan peralatan perubatan.

Penghantaran itu “penting untuk mengekalkan keupayaan operasi IDF semasa perang yang sedang berlangsung.”

“Usaha logistik berskala besar” telah dijalankan oleh direktorat pengeluaran dan perolehan kementerian, misi kementerian ke AS, Direktorat Perancangan IDF, dan tentera udara Israel.

Menurut The Times of Israel, AS terus membekalkan senjata kepada Israel walaupun terdapat gesaan daripada beberapa pengkritik untuk menghentikan pembekalan senjata kepada negara itu di tengah-tengah peningkatan jumlah kematian meningkat di Gaza.

Presiden Joe Biden telah menyatakan komitmen terus menyokong Israel selepas menandatangani pakej bantuan AS$17 bilion untuk rejim zionis itu pada April lalu.

Biden berkata, beliau akan memastikan Israel memiliki apa yang diperlukan untuk mempertahankan dirinya terhadap Iran dan proksinya.

Bagaimanapun, selepas beliau berundur daripada pemilihan presiden 2024, ramai yang mempersoalkan sama ada calon baharu Demokrat, Naib Presiden AS Kamala Harris, akan mengikut dasar yang sama.

Awal bulan ini, kempen Harris mengeluarkan kenyataan yang mengulangi komitmen Biden untuk memastikan Israel mempunyai apa yang diperlukan untuk kekal selamat.

Semasa ucapannya menerima pencalonan parti Demokrat sebagai presiden, Harris berkata: “Saya akan sentiasa mempertahankan hak Israel untuk mempertahankan dirinya, dan saya akan sentiasa memastikan Israel mempunyai keupayaan untuk mempertahankan dirinya”.

Pentadbiran Biden menahan penghantaran beberapa bom berat dari Israel di tengah-tengah kebimbangan terhadap pencerobohan Israel ke Rafah selatan Gaza pada musim bunga, tetapi sebahagian daripada penghantaran itu telah dibuatkan.-Agensi

Source :