Helikopter dengan 22 penumpang hilang di Kamchatka, Russia

MOSCOW: Sebuah helikopter dengan 22 orang di dalamnya, kebanyakannya pelancong, hilang di semenanjung Kamchatka, jauh di timur Russia di timur jauh, kata pihak berkuasa serantau pada Sabtu.

“Hari ini pada kira-kira 4.15 petang (0415 GMT) komunikasi terputus dengan helikopter Mi-8… yang membawa 22 orang, 19 penumpang dan tiga kru,” kata Gabenor Kamchatka, Vladimir Solodov, dalam video yang disiarkan di Telegram.

Pasukan penyelamat dalam helikopter telah mencari hingga malam untuk pesawat yang hilang, menumpukan pada lembah sungai yang sepatutnya menjadi laluan penerbangan helikopter itu, kata pihak berkuasa Rusia.

Mi-8 ialah helikopter tentera rekaan era Soviet yang digunakan secara meluas untuk pengangkutan di Russia.

Helikopter yang hilang itu telah mengambil penumpang berhampiran gunung berapi purba Vachkazhets di kawasan indah di semenanjung yang terkenal dengan landskap hidupan liar dan gunung berapi aktif.

Sumber dalam perkhidmatan kecemasan memberitahu agensi berita TASS bahawa helikopter itu hilang daripada radar sejurus berlepas dan anak kapal tidak melaporkan sebarang masalah.

Perkhidmatan cuaca tempatan mengatakan terdapat tahap penglihatan yang buruk di kawasan lapangan terbang.

Kemalangan yang melibatkan pesawat dan helikopter sangat kerap berlaku di wilayah timur jauh Russia, yang berpenduduk jarang dan di mana kerap berlaku cuaca buruk.

Pada Ogos 2021, sebuah helikopter Mi-8 dengan 16 orang di dalamnya termasuk 13 pelancong terhempas ke dalam tasik di Kamchatka kerana jarak penglihatan yang teruk, menyebabkan lapan orang maut.

Pada Julai tahun yang sama, sebuah pesawat terhempas ketika ia mendarat di semenanjung sama, dengan 22 penumpang dan enam kru, semuanya terbunuh. – AFP