Bantahan berterusan di Israel desak Netanyahu terima perjanjian tebusan

TEL AVIV – Beratus-ratus penunjuk perasaan menyekat Jalan Ibn Gvirol menuntut kerajaan pimpinan Benjamin Netanyahu mencapai kesepakatan untuk membebaskan tebusan yang ditahan oleh Hamas di Semenanjung Gaza.

The Times of Israel melaporkan, penunjuk perasaan juga berkumpul di Shilat Junction berhampiran Modi’in dan menyekat jalan di bandar utara Rosh Pina.

Demonstrasi itu memulakan mogok hari ini, selepas Persekutuan Buruh Histadrut mengumumkan untuk menyokong bantahan terhadap kerajaan Israel semalam.

Demonstrasi itu bagi menekan kerajaan supaya melakukan lebih banyak usaha untuk mencapai perjanjian dengan Hamas selepas mayat enam tebusan yang ditemukan maut dalam terowong di Rafah.

Pada malam Ahad hampir setengah juta rakyat Israel mengadakan tunjuk perasaan di seluruh negara sebagai bantahan terhadap Netanyahu selepas enam tebusan negara itu ditemukan mati di Gaza.

Perhimpunan tersebut adalah bantahan terbesar di Israel sejak 7 Oktober dan menyaksikan penduduk yang marah bertempur dengan polis.

Penganjur menganggarkan bahawa 300,000 orang berkumpul di Tel Aviv dan 200,000 lagi mengambil bahagian dalam protes di seluruh negara. – Agensi

Source :