Sekali umrah dibenarkan pada bulan Ramadan

JEDDAH – Kementerian Haji dan Umrah mengumumkan jemaah haji tidak dibenarkan melakukan umrah berulang pada bulan Ramadan.

Peraturan ini bertujuan untuk mengurangkan kesesakan untuk menunaikan ibadat pada bulan Ramadan, yang menandakan musim puncak umrah tahun ini.

“Kebenaran untuk menunaikan dua atau lebih ziarah umrah tidak akan dikeluarkan. Langkah ini adalah untuk mengurangkan kesesakan dan memberi peluang kepada semua jemaah lain untuk menunaikan umrah dengan mudah dan selesa sepanjang bulan mulia ini,” kata kementerian itu dalam satu kenyataan.

Di bawah sistem aplikasi Nusuk, jika seorang jemaah ingin mengeluarkan permit umrah untuk kali kedua pada bulan Ramadan, mesej akan muncul menyatakan, “Pengeluaran permit gagal.”

Sambil menekankan keperluan mendapatkan permit yang dikeluarkan daripada permohonan Nusuk untuk menunaikan umrah oleh jemaah haji, kementerian berkenaan menggariskan kepentingan pematuhan slot masa yang diperuntukkan untuk menunaikan ibadah tersebut.

Tiada pilihan pada aplikasi Nusuk untuk menukar waktu temu janji umrah.

Bagaimanapun, jemaah haji boleh memadam temu janji mereka melalui aplikasi itu sebelum waktu temu janji, dan kemudian mereka boleh mengeluarkan permit baharu mengikut ketersediaan, kata kementerian itu.

Source :